Intercontrol Oy

0

Sähköautojen latauslaitteet kotitalouksille ja kuluttajille

Kotilatauslaitteella tarkoitetaan yleensä laitetta, jota käytetään sähköauton lataamiseen esimerkiksi omakotitalossa tai vapaa-ajan asunnolla. Myös kerrostalojen yhteydessä voidaan puhua kotilatauslaitteista.

Sähköajoneuvojen lataustapoja on neljä

Mode 1 ja Mode 2 ovat vaihtosähkösyötöllisiä, tavanomaisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta tai kolmivaiheisesta voimapistorasiasta syötettyjä. Näitä laitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ja niiden ottama virta on rajoitettava 8 ampeeriin (kotitalouspistorasia), jolloin latausteho jää hyvin vaatimattomaksi (1,8kW).

Varsinaisia lataustapoja on kaksi, Mode3 ja Mode4.

Mode3:ssa ajoneuvo saa vaihtosähkösyötön varsinaisesta sähköautopistorasiasta (standardin IEC/EN 61851 mukaan). Latauslaite on asennettu kiinteästi kiinteistön sähköverkkoon ja sen ottama virta on mahdollista säätää välillä 6-32A (1- tai 3-vaiheisena), kiinteistön sähköverkon ominaisuuksista riippuen. Tällöin saavutetaan parhaimmillaan 22kW latausteho (AC).

Mode4 on pikalataus eli tasasähkölataus. Tasasähkölatauksella päästään parhaimmillaan jopa 350kW lataustehoon (DC). DC-pikalatauslaitteet ovat pääsääntöisesti julkisessa käytössä ja ne ovat varustettu Mode4-mukaisilla CHAdeMO ja CCS Combo – liittimillä.

Kotilatauslaitteen etuja verrattuna tilapäislatauslaitteeseen ovat mm. tehokkuus, helppous ja paloturvallisuus.

Tehokkuus

Tilapäislatauslaitteella (8A / 1,8kW) täyssähköauton akun lataamiseen menee noin 23 tuntia, kun taas tarkoituksenmukaisella kotilatauslaitteella (3x16A / 11kW) vain 4 tuntia. Esimerkkinä tässä on Renault Zoe, jossa on 41kWh akusto.

Helppous

Älylatauslaite on yksinkertaista aikatauluttaa lataamaan silloin, kun se käyttäjälle parhaiten sopii. Esimerkiksi yöaikaan, jolloin sähkö on edullisempaa ja sähkön käyttö kiinteistössä on muutenkin vähäisempää.

Kotilatauslaite voidaan hankkia kiinteällä kaapelilla, jolloin se on aina valmiina ja esillä, kun kotiin saavutaan. Tällöin latauksen aloittaminen on mahdollisimman vaivatonta.

Lataukseen kulutetun sähkön määrää on vaivatonta seurata mobiilisovelluksesta tai latauslaitteen omasta kWh-mittarista (mallista riippuen mittarilla tai ilman).

Paloturvallisuus


Moni sähköautoilija käyttää yhä tilapäislatauslaitetta autonsa päivittäiseen lataamiseen. On hyvä tietää, että Norjan sähköautoliiton vuonna 2017 julkaiseman raportin mukaan tilapäislatauslaitteet kotitalouspistorasiasta käytettynä, olivat aiheuttaneet 2% tapauksista Schuko-pistorasiaan palovaurion. Tämä voi pahimmillaan johtaa jopa tulipaloon saakka. Näiden tapauksien lukumäärä ei vielä ole kovin suuri, mutta sähköautojen lukumäärän kasvaessa voimakkaasti, tulee ongelmasta merkittävä. Näistä tilastoista on jo helppoa nähdä, että jatkuva schuko-pistorasian käyttö sähköauton lataamiseen ei ole hyvä ratkaisu.


Tutustu Kuluttajille suunnattuun verkkokauppaamme tästä.

Lataa...

Lisätty ostoskoriin onnistuneesti.

Lisätty toivomuslistalle onnistuneesti.